Blog: Presentatie voor leerlingen van het Dr. Mollercollege Waalwijk


Voorbereiding

Als ik me voorbereid voor een presentatie is een van mijn vragen aan de docente of ze de afgelopen tijd aandacht hebben geschonken aan het thema verdraagzaamheid of seksuele diversiteit.

Dit doe ik om een inleiding te creëren zodat de leerlingen de eerste minuten aan mij kunnen wennen. Ik spreek ook altijd af dat aan hen niet wordt meegedeeld wat mijn achtergrond is. Zo ontstaat het maximale effect als ik daadwerkelijk van start ga.

Inleiding

Zo ook op 21 maart 2013.

De presentatie bij het Dr. Mollercollege was in het kader van maatschappijleer.  Leeftijdsgroep 17/18 jaar.

’s Morgens kreeg ik een telefoontje van een vriendin die mij vertelde wat ze de komende tijd ging doen. Zij heeft last van straling en ik besloot dit probleem als inleiding te gebruiken. Wendy, de docente was het er mee eens.

Ik heb mij dus voorgesteld en heb de jongelui gevraagd of ze hun mobieltjes uit wilden zetten. Ook de trilfunctie. Enkelen deden meteen wat ik vroeg, anderen wisten zich met de situatie geen raad. Maar ze deden het wel.

Ik heb hen toen heel in het kort verteld dat ik een vriendin heb die heel veel last van straling heeft en dus niet zou kunnen functioneren als die mobieltjes en wifi aanstonden. Ook gaf ik aan hoe ik het zou vinden als tijdens mijn presentatie diversen met hun mobieltjes zouden spelen. Is dat respectvol?

Verrast

Ik gaf Wendy een seintje en zij zette het scherm aan waarop de foto van Angela en Louis van elf jaar geleden was te zien. Ik vroeg wat hun eerste gedachten en gevoelens erbij waren. Het bleef stil. Ik gaf hen de tijd en moedigde hen aan om alles te zeggen wat in hen opkwam.  Heel langzaam kwamen de reacties. Twee gelukkige mensen. Man en vrouw.

Louis en Angela toen.mail

Ik liep naar het scherm en wees op Louis en zei dat ik elf jaar geleden die man was.  Het bleef doodstil. Deze informatie moest duidelijk worden verwerkt en ik gaf hen ook ruim de tijd daarvoor. Niemand reageerde.  Ik bleef hen uitnodigend aankijken en ben mijn verhaal begonnen. En heel langzaam gingen de vingers omhoog en kwamen de vragen.

Lessen

Het werd een zeer onderhoudend uur. Zoals steeds kreeg ik de mogelijkheid hen duidelijk te maken dat iedereen zichzelf mag zijn.  Dat die hokjesgeest mag worden losgelaten. Om dit te verduidelijken had ik drie houten kooitjes meegenomen. Wil je in zo’n hokje worden geplaatst? En wie dat niet erg vindt, is ook uitstekend.

Ik heb de gelegenheid gekregen om lessen mee te geven. Wat en of ze er iets mee willen of kunnen doen ligt bij henzelf.

Napraten

Na afloop kwamen een jongeman en twee jongedames naar me toe, gaven me een hand en bedankten mij. Ik vind dat altijd heel speciaal als ze je persoonlijk komen bedanken. Ze waren onder de indruk en gaven aan wat mijn verhaal met hen had gedaan. We hebben samen met Wendy en IngerMarlies nog tien minuten nagepraat. IngerMarlies was erbij, omdat zij had voorgesteld om een stukje te schrijven voor de Maasroute (de regionale weekkrant). Een initiatief waar Wendy ook meteen mee instemde. Een fotograaf maakte foto´s.

En passant maakte ik de jongelui ook attent op het effect van netwerken. Ik legde hen uit wat IngerMarlies kwam doen en dat ik haar bij een Open Coffee in Waalwijk had ontmoet. En dat het me dus een artikel in de Maasroute opleverde.

Wendy was erg onder de indruk en vond dat ik meer had gebracht dat waar zij op had gerekend.

Ze gaat zorgen voor een testimonial waaraan ook de drie jongeren meewerken.

Het was fijn om voor deze klas te mogen staan en een kleine bijdrage te mogen leveren aan de invulling van hun levenspad.

Wil je hierop reageren, bel of mail me.

Angela van Bebber

www.allesmagerzijn.nl

Advertenties
Galerij | Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s